OM UNDERVISNINGEN

Hvordan foregår det?

Ved Struers køreskole prioriterer vi kvalitet og fleksibilitet meget højt. Derved kan vi lave en god og seriøs undervisning, hvor humor også præger en stor del af vores undervisning.

Det vil være den samme kørelærer der underviser et hold i den teoretiske viden ad gangen og muligvis en anden kørelærer man kører med til alle køretimer. Derved sikre vi en ensartet undervisning med forskellige indgangsvinkler uden at forvirre eleverne.

Teoriundervisningen er 2 gange om ugen for førstegangserhverver til bil (kat. B) – mandag og onsdag eller tirsdag og torsdag, de første to uger herefter en gang om ugen.

For at få det mest sammenhængende forløb anbefaler vi vedr. køreuddannelsen til bil at du tidligst starter ca. 2 måneder før du fylder 17 år.

Dog er teoriundervisningen ved et lynhold, hver dag i 14 dage og foregår i Struer. Her anbefaler vi at man tidligst starter undervisning 14 dage inden man fylder 17 år.
Når man tilmelder sig et lynhold, skal man forvente undervisning hver dag (også i weekenden) i 14 dage hvorefter man skal op til en teoriprøve og herefter klargøre og gennemføre en køreprøve. Der må derfor forventes, at der IKKE kan planlægges andet end køreundervisning i de 14 dage.

Struers køreskole har også teorilokale i Lemvig. Her vil teoriundervisningen til bil de første 2 uger være 2 gange om ugen og resten af tiden 1 gang om ugen. derfor vil det være en god ide at starte 3 måneder før du fylder 18 år.

Da teoriundervisningen i hverdage normalt er fra kl. 17:00 til kl. 20:00, tilbyder vi, uden beregning, the og kaffe i pausen, så koncentrationen er bedre under hele undervisningen.

Bemærk: Gratis transport til og fra glatbane og gratis transport hjem efter køreprøve.

Vil du vide mere? – Ring til os, og få information om det kursus, du er interesseret i.

Send gerne en SMS til en af os og du vil blive kontaktet i løbet af dagen/aftenen.

Kravlegård

Før du starter med at køre på vejen skal man lære at betjene bilen på lukket øvelsesplads – også kaldet ”kravlegård”.

Vi benytter kravlegården der ligger på Vester Gimsingvej, for enden af Fælledvej i Struer. Formålet med at starte i ”kravlegården”, er at du uden at føle dig presset af andre trafikanter, kan få færdighed i at beherske bilen ved lav hastighed. Du vil lære de grundlæggende manøvrer, såsom igangsætning, standsning, forlæns- og baglænskørsel, svingning, vending, parkering ved vejkant og i parkeringsbås.

Du vil få en kort beskrivelse af hver øvelse inden du selv skal prøve, og vil derefter være alene i bilen. Under kørslen vil vi være i radio-kontakt med hinanden.

Øvelserne vil normalt kunne gennemføres på 3 timer.

Glatbane

Når du har lært at beherske bilen og kender lidt til trafikken, går turen til køreteknisk anlæg også kaldet glatbane.
Her får du et glatbane-kursus, som er øvelser på tør og glat vej, hvor du skal erfare, hvordan det er at køre på tør eller våd vejbelægning.
Du lærer at reagere hurtigt og korrekt i kritiske situationer.
Du lærer bl.a. følgende:

Bremse- og undvigemanøvrer under normale forhold og i glatføre.
Genoprettelse af kontrollen efter kørsel med det ene hjulpar ud over en høj kant.
Udskridning i glatføre og genoprettelse af bilen herefter.

Inden du afprøver de enkelte teknikker, får du en grundig forklaring i øvelsen. Du kører alene i bilen, men modtager instrukser over radioen.

Glatbanekursus varer 4 x 45 minutter.

For at få kørekort er det obligatorisk, at have modtaget undervisning i kørsel på motorvej.

I de fleste tilfælde trænes motorvejskørslen ved, at vi køre på motorvejen mod Herning og Vejle, hvis eleverne ønsker det, fylder vi bilen med tre elever og bevæger os til grænsen. Der vil så være mulighed for lidt grænsehandel.

Ofte kører vi i flere biler samtidig på disse ture, hvilket gør, at f.eks. overhaling på hovedvej, kan ske i et tempo og med en sikkerhed, der er størst mulig.

Herunder kan du se hvad du skal kunne til køreprøven af det tekniske i rækkefølge:

Bil – kategori B
Teknisk stof som man skal kunne til køreprøven kat B (bil):

Lygter:

Generelt: Lygteglas og reflekser skal være hele og rene, pærer skal være rigtigt monteret, og paraboler må ikke være rustne eller irrede.

Foran på bilen:

Positionslys skal være tydeligt synligt i en afstand af 300 m i mørke.
Nærlys skal oplyse vejen 30 m. frem. Skal være asymmetrisk, dvs. lyse længere frem i vejens højre side, så man kan se fodgængere og cyklister. Skal endvidere have et fald på 1 % (1 cm. Pr. m.) for ikke at blænde modkørende.
Fjernlys skal oplyse vejen 100 m. frem, og skal være tilsluttet Blå kontrol lampe ved førersædet.

Bag på bilen:

Baglys. Skal være tydeligt synligt i en afstand af 300 m i mørke.
Stoplys (bremselys) skal være væsentligt stærkere end baglyset, og tydeligt synligt i solskin. Der skal være 3 lamper.
Nummerpladelys. Der skal være minimum 1 lampe som skal oplyse bilens bageste nummerplade, så den kan læses på 20 m afstand i mørke.
Reflekser bag på bilen. Skal være godkendte, røde og må ikke være trekantede (det er kun trailer der har trekantet reflekser).

Blinklys:

I alt 6 stk. Skal blinke 1 – 2 gange i sekundet, være tilsluttet kontrollampe ved førersædet og tydeligt synligt i solskin. Alle 6 lamper skal blinke samtidig når de virker som havariblink

Styretøj:

Styretøjet skal kunne drejes fra yderstilling til yderstilling med en finger uden mislyde (knirke eller knase mm.) når bilen triller.
Styretøjet skal virke let, sikkert og hurtigt.
På nyere biler må der ikke være noget ratslør. På ældre biler må der være op til 5 cm ratslør, men aldrig mere end der står i instruktionsbogen. Ratslør er det stykke, rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
Styretøjet skal også være selvoprettende. Dvs. at rattet selv finder tilbage til ligeud stilling, hvis du slipper det under drejning.

Hornet:

Skal virke og give en ensartet og konstant tone (ingen melodier).

Udstødningen:

Udstødningen skal være tæt og sidde fast i gummistropper. Udstødningen må ikke udvikle unødig røg eller støj. Det kontrolleres ved at se efter røgen bag bilen og lytte ved siden af bilen mens motoren er i gang.

Støddæmpere:

Støddæmpere dæmper fjedrenes ”hoppebevægelser” når du har kørt over en ujævnhed, og sikrer dermed det bedst mulige vejgreb, så du kan styre og bremse sikkert.

Afprøves ved at trykke hårdt ned på bilens fire hjørner ét for ét. Når du slipper hurtigt, må hjørnet (skærmen) kun vippe op, ned og op på plads. Vipper den mere, er støddæmperen defekt.

Bremser:

Håndbremse (parkeringsbremse) skal virke på mindst 2 hjul. Den skal virke mekanisk, dvs. direkte træk med stænger eller kabler (ikke væske)den kan også være elektronisk og den skal kunne holde bilen stille på en vej, som hælder 18 %.

Fodbremse (driftsbremse):

Skal virke på alle 4 hjul.
Skal virke hydraulisk. Dvs. med væsketryk.
Pedalen skal have en riflet eller ru overflade, så foden ikke glider.
Pedalen må ikke have ”sideslør”. Dvs. kunne vrikke fra side til side.
Væskestanden i beholderen skal altid være mellem min. og max. mærkerne.
Pedalen skal have ca. 1 cm. ”frigang”. Dvs. være helt løs når du træder den første cm. ned. Er der ingen frigang, risikerer du at bremserne ”slæber”, dvs. bremser lidt selv om du slipper pedalen.
Pedalen må ikke kunne nå bunden og den må ikke virke fjedrende.

Bremseforstærkeren: Er en ”dims” som hjælper dig med at træde på bremsepedalen, så du ikke selv skal bruge så mange kræfter for at få en effektiv bremsning. Afprøvning sker ved, at du ”pumper” bremsen nogle gange med standset motor. Herefter træder du hårdt på pedalen, mens du starter motoren. Hvis bremseforstærkeren er i orden, vil pedalen nu synke mærkbart, når motoren går i gang.

Dæk:

Der findes 4 hovedtyper, nemlig: radialdæk, diagonaldæk, vinterdæk og pigdæk, og du skal have samme dæktype på alle fire hjul.
Pigdæk må kun benyttes i perioden: 1. november – 15. april.
Dækmønster: skal være minimum 1,6 mm.
Dæktryk: (Lufttryk) skal være som foreskrevet for dækket/bilen, – se i instruktionsbogen.
Omløbsretning: På dækket er det pilmarkering der viser om dækket er monteret korrekt.

Væske under motorhjelmen:

Følgende 5 væsker skal kunne kontrolleres:

Bremsevæske: Skal være mellem min og max. på beholderen.
Kølervæske: Skal være mellem min og max. på beholderen.
Sprinklervæske: Der skal bare være noget i og kan ses på beholderen.
Olie: Skal være mellem min og max. på oliepinden.
Servovæske: Skal være mellem min og max. på beholderen. I nogle biler er denne elektronisk – altså ingen væske.

Lys og lygter:

Alle lygter og reflekser skal være hele og rene og alle lygter skal kunne lyse
Nærlyset må ikke blænde (bedømt på at overkanten af lysgrænsen falder med 1 cm/m)
Stoplygte skal afgive væsentlig kraftigere lys end baglygte
Blinklygterne skal blinke med gult lys lys, der tydeligt kan ses sollys
Lygter i et lygtepar skal have ens farve og lysstyrke
Hornet skal være klart og have en konstant tone

Teoriprøven

Teoriprøven er første del af køreprøver som foregår færdselsstyrelsen.

Prøven er en billedserie, hvor du til hvert billede hører forskellige udsagn. Du skal afkrydse hvorvidt udsagnet er rigtigt eller forkert. Der er i alt 25 billeder med op til 4 udsagn til hvert billede. Der må være fejl ved max. 5 billeder for at bestå.

Så snart man har sat alle krydserne, retter den motorsagkyndige prøven og du får straks svar om du er bestået.

Prøv en mini teoriprøve her: GRATIS TEORIPRØVE

Køreprøven

Den praktiske prøve foregår hos færdselsstyrelsen i dagtimerne i den skolevogn som du har kørt i sammen med kørelæreren.

Udover en køretur kan prøven, bestå af en kontrollerende del, hvor du skal kontrollere dele på bilen f.eks. styretøj, bremser eller dæk. Når du har bestået prøven udsteder den prøvesagkyndige et midlertidigt kørekort. Med det midlertidige kørekort kan du lovligt køre bil og efter et par uger tilsendes du det rigtige kort.

Den praktiske prøve (køreprøven) tager ca. 30 – 45 minutter.

Der er 3 slags generhvervelse af sit kørekort. Den “normale” hvor en kontrollerende teori- og køreprøve skal bestås, tage et andet kørekort f.eks motorcykel (dog ikke trailer) eller den sidste hvor der stilles krav om “særlig køreundervisning”.

Den normale:

Tilmelding til online teori. Her modtager du online træning i teoriprøver når det passer dig. Hvis der er emner du har svært ved, kan du deltage i holdundervisning i netop dette emne når et hold er kommet så langt. Når du er blevet god nok til at kunne bestå, tilmelder du dig en teoriprøve.

Så snart teoriprøven er bestået vil det nødvendige antal køretimer for at bestå køreprøven blive gennemført. Det svinger meget i hvor mange køretimet man har brug for. “Dårlige” vaner kan til tider være svære at komme af med.

Andet kørekort:

For at generhverve sit kørekort skal man bestå en teoriprøve og køreprøve. I den forbindelse kan man tage et andet kørekort f.eks. til motorcykel. Ved at bestå til motorcykel kan man dermed gennem samme prøve generhverve sit kørekort til f.eks. bil. Denne metode tilbyder Struers køreskole desværre ikke at vi pt. kun kan tilbyde undervisning til bil kørekort.

Særlig køreundervisning:

Ved særlig køreundervisning stilles der et krav om 8 teoritimer og mindst 8 køretimer. Der er på forhånd defineret hvad teoriundervisningen skal indeholde og hvad der skal øves i køretimerne.

Ved særlig køreundervisning følger man en hold som er ved af tage sit første kørekort og skal således have køretimer mellem bestemte teoriaftner. Ring til en af kørelærerne og hør nærmere om hvornår der er muligt at begynde undervisning.