Motorcykelkort

Struers køreskole kan desværre ikke pt. tilbyde køreuddannelse til motorcykel.

Vi arbejder på en løsning.

De 3 Kategorier:

Motorcykelkort opdeles i tre kategorier, A1, A2, og A, afhængig af motorcyklens motorstørrelse, og din alder. Det er din alder, der afgøre hvilket motorcykelkort du kan tage.

A1:

Alderskrav:
Du er mellem 18 og 20 år til køreprøven.

A1 motorcykelkort giver ret til at køre:

  • En tohjulet motorcykel med en max slagvolume på 125 Cm3 og en motoreffekt på ikke over 15Hk. Og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,1 kW/kg. (0,134hk/kg)
  • En motorcykel med sidevogn med en max slagvolume på 125 Cm3 og en motoreffekt på ikke over 15Hk. Og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,1 kW/kg. (0,134hk/kg)
  • Trehjulet motorcykel eller trehjulet bil med en motoreffekt på højst 15 kW (20 Hk).
  • En af oven for nævnte køretøjer med tilkoblet påhængsvogn
  • Lille (30 Km/t) eller Stor (45Km/t) knallert.

A2:

Alderskrav: Du er mellem 20 og 24 år til køreprøven.

A2 motorcykelkort giver ret til at køre:

  • En tohjulet motorcykel med en motoreffekt på ikke over 48Hk. Og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg. (0,26hk/kg)
  • En motorcykel med sidevogn og en motoreffekt på ikke over 48Hk. Og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg. (0,26hk/kg)
  • Trehjulet motorcykel eller trehjulet bil med en motoreffekt på højst 15 kW (20 Hk).
    En af oven for nævnte køretøjer med tilkoblet påhængsvogn.
  • Hvis man drosler motoreffekten på en motorcykel for at opnå de 48 HK. Må de ikke være afledt af mere end 96 Hk.
    Lille (30 Km/t) eller Stor (45Km/t) knallert.
  • De under A1 nævnte køretøjer.

A:

Alderskrav: Du er over 24 år til køreprøven.

A motorcykelkort giver ret til at køre:

  • En tohjulet motorcykel uden nogen begrænsninger på effekten.
  • En motorcykel med sidevogn uden nogen begrænsninger på effekten.
  • Trehjulet motorcykel eller trehjulet bil uden nogen begrænsninger på effekten.
  • En af oven for nævnte køretøjer med tilkoblet påhængsvogn.
  • Lille (30 Km/t) eller Stor (45Km/t) knallert.
    De under A1 og A2 nævnte køretøjer.

Ombytning af kørekortet til et større:

  • Man kan skifte fra A1 til A2, når man har haft A1 kørekortet i 2 år. Man skal aflægge en praktisk køreprøve, på en motorcykel, der opfylder kravene til kategori A2.
  • Man kan skifte fra A2 til A, når man har haft A2 kørekortet i 2 år. Man skal aflægge en praktisk køreprøve, på en motorcykel, der opfylder kravene til kategori A.
  • Man skifter ikke automatisk til den næste kategori, når man opfylder alderskravene til denne. Der skal aflægges en praktisk køreprøve.

Undervisninger til alle 3 kategorier skal minimum omfatte:

For at kunne gå til køreprøve skal du minimum gennemføre følgende:

  • 29 lektioner i teori
  • 4 lektioner på lukket øvelsesplads
  • 13 praktiske kørelektioner
  • 5 lektioner på køreteknisk anlæg
  • Manøvreprøve (er en del af køreprøven)
  • Køreprøve (teoriprøve og praktisk prøve)

Undervisningsforløbet:

Undervisningen kommer til at foregå som et skift mellem teoriundervisning og praktisk undervisning.

Teoriundervisningen kommer til at foregå en gang i ugen, hvor vi så skal ud og kører inden næste teori gang ugen efter. (Den første uge vil der være 2 gange med teori, for der er nogle ting vi skal igennem, før vi kan komme ud og kører)

Den praktiske undervisning starter på manøvrebane, også kaldt kravlegård. Der skal du lære at betjene motorcyklen og gennemfører nogle forskellige manøvrer for at blive bedre til at betjene og fører motorcyklen, så vi kan færdes sikker i trafikken når du skal ud og kører på vejen første gang.

Til den praktiske undervisning kører I op til 3 af gangen på hver jeres skolemotorcykel foran kørelæreren på motorcykel eller i skolevognen. Under kørslen har I en radio i styrthjelmen, så I kan høre instruktioner til jer under kørslen.

Til sidst i forløbet skal du på et køreteknisk kursus på et køreteknisk anlæg, hvor der vil blive undervist i bremse-, styre-, og undvigeteknikker, så du er så godt rustet som muligt, hvis der skulle opstå en farlig/uventet situation ude i trafikken.

Teoriprøven:

Teoriprøven er første del af køreprøver, som foregår ved færdselspolitiet.

Prøven er en billedserie, hvor du til hvert billede hører forskellige udsagn. Du skal afkrydse hvorvidt udsagnet er rigtigt eller forkert. Der er i alt 25 billeder med op til 4 udsagn til hvert billede. Der må være fejl ved max. 5 billeder for at bestå.

Så snart man har sat alle krydserne, retter den motorsagkyndige prøven og du får straks svar om du er bestået.

Første aften til teori låner du en CD med teoriprøver, så du kan øve dig der hjemme, og vi har flere prøver undervejs i undervisningen, så du er godt forberedt når du skal op.

Praktisk prøve:

Den praktiske er lidt anderledes end ved erhvervelse af kørekort til bil. Prøven starter på en manøvrebane, hvor den sagkyndige vil starte med at spørger lidt til teknikken på motorcyklen, (fx krav til lygter, bremser og dæk). Derefter er det blevet tid til at aflægge manøvreprøven, som er 5 forskellige øvelser og har til formål at vise den sagkyndige at du kan betjene motorcyklen korrekt, og fx kan lave en katastrofeopbremsning og en dobbelt undvigemanøvre med kontrastyring. Disse 5 øvelser vil du komme til at øve flere gange under forløbet, så du er godt rustet til prøven. Derefter fortsætter køreprøven ud i trafikken, dette foregår med dig på motorcyklen og den sagkyndige og kørelæreren i bil bagved. Du vil over radioen få besked af den sagkyndige, på hvor vi skal køre hen.

Påklædning:

Det er et lovkrav at motorcykelelever er påklædt i godkendt motorcykeltøj, hvilket vil sige:

  • Godkendt styrthjelm
  • Godkendt jakke
  • Godkendte bukser
  • Handsker
  • Støvler

Vi har hjelme, jakker, bukser, rygskjolde, sikkerhedsveste, og handsker, som du kan låne. Vi har et begrænset udvalg af MC støvler til udlån, men det er ikke et krav at det skal være specielle motorcykelstøvler. Det er nok at støvlerne dækker anklerne og kan lukkes så de sidder forsvarligt fast. Det vil sige man kan køre i et par vandre eller vinter støvler, gummistøvler kan ikke bruges.

For priser, se under fanen priser.